czwartek, 13 września 2012

Crostata {Italia}


Tradycyjna włoska słodka tarta - crostata z dżemem. Przytulna, krucha, aromatyczna, smakowita. I banalna. Ciasto kruche + dżem + migdały. Rozpływa się w ustach. Może to dobry pretekst, żeby wypróbować Wasze tegoroczne przetwory? ;)
Przepis z tej strony.

Przepis na: ok. 6 porcji (1 tortownica). Przygotowanie: 28 min. Pieczenie: 45-50min.

Przyrządy kuchenne:
- tortownica o średnicy 22cm,
- miska,
- mikser,
- talerzyk,
- wałek (opcjonalnie),
- folia spożywcza

Składniki:
- 170g masła (temp. pokojowa) + trochę do wysmarowania formy,
- 1/2 szkl. cukru,
- 1 1/2 szkl. mąki + trochę do posypania stolnicy,
- 1/3 szkl. ulubionego dżemu (użyłam troszkę więcej),
- 1/3 szkl. płatków migdałowych,
- 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego,
- 1/4 łyżeczki ekstraktu migdałowego (dałam aromat; opcjonalnie),
- 1/4 łyżeczki soli

Wykonanie:
1) Do miski dać masło, wsypać cukier i miksować przez ok. 3 min. na średnich obrotach, do uzyskania kremowej masy.
2) Dodać ekstrakt waniliowy i migdałowy oraz sól i zmiksować.
3) Dodać mąkę i zmiksować na niskich obrotach, do połączenia składników.
4) Wziąć pół szklanki masy, ulepić z niej kulę, a następnie spłaszczyć na talerzyku, na grubość max. 1 cm i włożyć do zamrażalnika.
5) Piekarnik nastawić na 180C.
6) Tortownicę wysmarować masłem.
7) Wyłożyć resztę masy na dno tortownicy. Wyrównać, przyciskając palcami. 
Ja zrobiłam tak, że dałam ciut więcej ciasta na bokach, żeby wyszedł lekki rant, o szerokości ok. 1 cm. Tym samym wygospodarowałam sobie miejsce na warstwę dżemu. 


8) Środek ciasta wyłożyć dżemem.

U mnie - maminy wiśniowy dżem ^ ^
9) Wyciągnąć resztę masy z zamrażalnika.
Teraz są co najmniej 2 opcje: albo można tę masę pokruszyć i posypać spontanicznie na wierzch ciasta, albo rozwałkować, pociąć w paski i ułożyć kratkę.


10) Wierzch posypać płatkami migdałowymi.
11) Wstawić do piekarnika i piec 45-50min. (aż się ładnie zarumieni).


Zostawić do wystygnięcia. I pałaszować! :)



11 komentarzy:

  1. Takie ciasta są najlepsze:) Wg takiej filozofii piekę mazurki i Córka prosi o nie cały rok.
    Piękne ciasto, przepiękne!

    OdpowiedzUsuń
  2. No pięknie się prezentuje i przepiękne zdjęcia :) Od dawna czaje się na ten wypiek, skutecznie mnie do niego zachęciłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  3. wygląda fantastycznie, zapisuję

    OdpowiedzUsuń
  4. Pycha! Trochę przypomina mazurek, który zrobiłam w tym roku na Wielkanoc:D Kruche ciasto, dżem i migdały to świetne połączenie:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Benia, ślinię właśnie klawiaturę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autorka blogu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody sprzętu komputerowego, będące efektem reakcji odwiedzających stronę na wykonane przez nią zdjęcia wypieków ;P

      Usuń
  6. moze sie za to zabiore za chwile, bo mnie naszlo na slodkosci^^ pozwole sobie jedynie zauwazyc Benia, ze nie napisalas o tym, ze ciasto na talerzyku trzeba zmrozic, mozna sie tego oczywiscie domyslic, bo kazesz je z zamrazalki wyciagac ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak to jest jak się po nocach przygotowuje notki na bloga x) dzięki za uwagę! poprawione ;) pozdrawiam!

      Usuń
  7. bardzo apetycznie wygląda, spróbuję zrobić, bo wygląda stosunkowo prosto, mam nadzieję, że wyjdzie ;)

    OdpowiedzUsuń

AdSense

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...